יום שבת, 26 במרץ 2011

מפגשים מהסוג השלישי (והרביעי)


ניהול ידע מפגש 3
בתחילת השיעור, אחרי נזיפה על חלק מהבלוגים, הוצגו מספרים:
איך החברות המובילות בעולם (דירוג ה 500 של (FORTUNE משקיעות ורואות את ניהול הידע. כמה הן חסכו\הפסידו בגלל ניהול ידע טוב\גרוע.
סופר על סמנכ"ל אלביט שאמר שהחברה מפסידה הרבה כסף בגלל אי העברה ושימור ידע בתוך החברה.
הוזכרה TATA, ההודית, שניהול הידע בתוכה זוכה במקומות הראשונים כל פעם, זה מאוד הפתיע אותי, דווקא מתוך היכרות עם ההודים וצורת העבודה שלהם.
ראינו את התקן הישראלי לניהול ידע, שבו לאלי יש חלק רציני.
נטען כי עובדי הידע מזהים את עצמם יותר עם הידע ופחות עם החברה בה הם עובדים. אצלנו בעבודה זה קצת שונה,  לדעתי בחברה שעושה משהו מאוד ספציפי שלא נעשה בחברות נוספות, הידע והחברה הופכים לאותו הדבר (בהקצנה) עבור העובד (ואני כותב את זה מניסיון אישי).

נטען כי לימוד והתמדה תופסים יותר ויותר את מקום הגאונות, בתור אחד שיודע להתמיד (אבל לצערו לא גאון) אני חולק על הטענה, כי ה"ניצוץ" שיש לאנשים מסוימים, שווה המון, ותורם הרבה יותר מידע, ואפילו יותר מניסיון.
עברנו על צורות לניהול עובדי ידע, וזה הזכיר קצת את הקורס ניהול פרויקטים.
למדנו שיש לפחות 43 הגדרות טובות ורציניות למושג ניהול הידע, זה אומר משהו על הנושא, אני לא בטוח בדיוק מה. שהוא רחב ומקיף, שהוא חדש ולא מוגדר, שאולי הוא לא ממש נושא אלא צריך להתפרק לכמה נושאים.
ראינו סרטון נחמד על כמות הידע בעולם, ואיך שהיא עולה (מכפילה את עצמה כל 18 חודשים, חוק more).
ערך הדברים הופך להיות יותר ויותר קשור במידע, ופחות ברכוש פיזי.
עלתה השאלה, בלי התשובה איך יוצרים מאגרי ידע יעילים, ולא directory של junkyard"". אצלנו בעבודה במקרים רבים (ממה שאני מכיר) מדובר ב junkyard. בימים  או שבועות בהם עובדים עם המידע הוא זמין לכולם, אולם לאחר מכן (חודש או יותר), רק מי שיודע איפה לחפש את המידע וזוכר, יכול למצוא אותו.
בעצם עולה שניהול הידע הוא תהליך מתמיד, שנדרש לבצע אותו כל הזמן על ידי כל רמות האירגון.
ולסיכום הכי הכי שווה, צריך לחפש בגוגל "Google privacy toilet". סירטון חמוד, הראיתי אותו לכמה וכמה אנשים, like.

 ניהול ידע מפגש 4
מפגש זה התחלק ל 2 האחד הרצאה של אלי מירון והצגה של אפליקציית שתוף ידע WIKI
בתחילת הישעור ראינו סרטון קצר שמתקשר להפיכה במצריים שמדבר על:
"No one was a hero because everyone was a hero
ו power of the people is stronger then the people in power
הוצגה תוכנית יניהול הידע שחל חיל האוויר האמריקאי ה AFKN. אשר מדבר על  שיתוף מידע ללא גבולות, הרחבה של הידע, אופטימיזציה של השימוש ב IT יצירתיות ועוד.
הוצג דוח של חברת מקנזי (מבצעת ביקורות להתייעלותן של חברות), הדו"  מדבר על כך שעובדי ידע מסוגים שונים צורכים טנולוגיות שונות לניהול הידע .
ראינו שתנאי הכרחי ללמוד הוא ההכרה שעובדה שיש לנו חוסר יכולת בתחום מסויים.
למדנו על שיטה שנקראת "Ba". שיטה יפנית זו טוענת שכדי שמידע יעבור צריך מרחב: פיסי, וירטואלי או  מנטאלי או קומבינציה שלהם.
למדנו על mind maps אשר עוזרות למוח לארגן דברים מכוון שיש בהם אספקט של תמונה, בהקשר זה למדנו קצת על המוח בו יש את צד שמאל וימין אחד אחראי על הריאליות והשני על היצירתיות בגדול.
בחלקה השני של ההרצאה הוצגה לנו טכנולוגיה של הWIKI  ע"י מרצה אורח. ה WIK  הינו: טכנולוגיה מקוונת המאפשרת לבנות אתר מידע שיתופי באינטרנט. בנייה בצורה פשוטה ומהירה. התוכן נכתב ונערך על ידי כלל הגולשים. לכל גולש יש אפשרות לערוך ולהרחיב את התוכן הקיים. דיברנו על היתרונות של הצגת המידע הכללי גם אם הוא מוטעה, על מהירות השליפה של הנתונים, כיצד להטמיע את מערכת ה WIKI בארגון וכיצד לדרבן את העובדים לשתף מידע ב WIKI.


 שיהיה שבוע טוב לכולם
רז ויובל

יום שני, 7 במרץ 2011

מפגשים ראשון ושני


מפגש ראשון
המפגש התחיל בצורה קצת צולעת, עם צעקות מחאה על כמות המטלות, המשכנו עם הצגה כללית של הנושא, סיליבוס וכו', היו עוד קטעים אינפורמטיביים של 7 עקרונות הידע, אתרים ופורומים ישראלים הקשורים לנושא ניהול הידע.
דיברנו על זכויות יוצרים, כן בטח, מתי הפעם האחרונה שקניתם תוכנה?
ואז עברנו לדברים מעניינים.
בלוגים: הוצג הרעיון הכללי בבלוג (אישי, לא פורמלי), איך לפתוח בלוג בלה בלה בלה. ואז הוצג הרעיון שהיה חדש עבורי שימוש בבלוג ככלי ניהולי, על מנת ליצור גיבוש\שותפות של אנשים. אהבתי את הרעיון וחשבתי שאולי כדאי ליישם אותו אצלנו בעבודה, במקום מסירת מידע בדיוני הסטטוס, עדכון שבועי במייל.
עברנו ל Google docs: הוצג השימוש ב google doc, רוב מי שניסה להשתמש בו, מקרב הסטודנטים, אמר שהשימוש היה לא נוח (בעיקר בגלל העבודה בעברית). יש מטלה בכלי, נקווה שאלי יצליח להוכיח אחרת.
לסיום הוצג ה Diigo, כלי ממש חמוד, התקנתי אותו בבית, הוא עושה bookmark, stick notes ו highlight על אתרים ושומר הכל ב"מחשוב ענן" . התחלתי לאסוף ככה מידע על הנסיעה הקרובה לרומניה, יש לו חיסרון שעבור שימוש בכל הפונקציות שלו הוא כבר דורש כסף.

מפגש שני
הוצגו שוב המטלות, אהבתי שהן יצירתיות וגורמות להתמודד עם כל מיני כלים וטכנולוגיות.
אחר כך דיברנו על נתונים מידע וידע והמספר טלפון של ג'וליה רוברטס, היה קצת טכני ומשעמם.
בהפסקה שאלתי את אלי שאלה, והמחשב נתקע ל 20 דקות, אחת הבעיות העיקריות של ניהול הידע.
המשכנו, עברנו על מודל DIKW, עדיין משעמם, הזכרנו את אסימוב ומדריך הטרמפיסט לגלקסיה (42), וסיימנו בידע סמוי וגלוי.
נקווה שבשיעור הקרוב לא תהיה יותר מדי תיאוריה
יובל ורז